Sammen mot toppen
De siste fem årene har WANG kommet til Konsis for hjelp med flere av våre tjenester. Og da de trengte en logo før lansering av en helt ny podcast, ble Konsis igjen et naturlig valg.
Veien til toppen
Helt siden 1907 har WANG jobbet med å få morgendagens idrettshelter opp og frem – både på skolebenken og i idretten. Med seks toppidrettsgymnas, åtte ungdomsskoler og 3000 elever over hele landet, er dette en jobb de tar på alvor.
Derfor lanserte WANG nylig sin helt egen podcast – Veien til toppen. I podcasten møter de landets og verdens beste trenere og idrettsutøvere for å snakke om viktige og dagsaktuelle temaer i idretten. Håpet er å gi et innblikk i hva som kreves for å nå toppen:
«Ved å dele de gode historiene, opp- og nedturene, og ved å sette et fokus på utfordringer man kan møte på i idretten, og kanskje særlig i ung alder, håper vi å gi mot til morgendagens idrettshelter», forteller Veronica Undseth. Hun er Kommunikasjonssjef i WANG og håper podcasten bidrar til at WANG blir det foretrukne førstevalget av skole blant landets mest talentfulle idrettsungdom.
«Podcasten tar utgangspunkt i idretten og utvikling av idrettsutøvere, og vil vise WANG som en kompetent aktør i idrett- og skolesammenheng», legger Veronica til. Det har derfor vært viktig for skolen å få dette på plass.
Fortjener så mye mer
Men før de var klare til å lansere podcasten, ønsket WANG en logo som både illustrerte navnet til podcasten, men også innholdet – det var slik oppdraget til Konsis lød. Og da var det bare for designeren vår å kaste seg rundt.
«Det er mange ulike vinklinger som skal fremmes i denne logoen – pågangsmot, opp- og nedturer, hindringer, viljestyrke», forteller Erik Brommeland, leder for Konsis’ designavdeling og prosjektleder på dette prosjektet.
«Det ble en veldig kreativ og morsom prosess hvor designer virkelig fikk lagt hodet i bløtt», kan han fortelle videre.
Flere ulike forslag til logo ble lagt på bordet, og for WANG var det den unge eleven som så seg selv seirende på pallen som falt best i smak. Og med det var logo i boks, og måtte testes på blant annet Spotify. Og det var i dette øyeblikket vi innså at denne podcaste fortjener så mye mer!
“En god og proff podcast må jo ha både en intro og en outro, sant? Så vi pitchet idéen for WANG og de digget det!” forteller Erik entusiastisk. Og derfra fortsatte ballen å rulle.
LES OGSÅ: Våre design- og kommunikasjonstjenester
Podcast med gåsehud-faktor
Vi begynte å komponere musikken. Inspirasjon fant vi i den magiske stadionfølelsen, samt stresset og utøvernes hjertebank under konkurranse. Musikken skulle altså speile de gode stundene, de harde, de tøffe og de emosjonelle øyeblikkene de unge møter i idretten. «Resultatet ga hvert fall meg gåsehud», legger en ivrig Erik til.
Så fort musikken var på plass, ønsket WANG å legge til en trygg og motiverende fortellerstemme som loset følgerne gjennom. Vi koblet på en velkjente radiostemme for den komplette følelsen.
Helt til slutt, når logo og lyd var på plass, dukket et essensielt spørsmål opp: Hvordan skal dette promoteres i forkant?
«Vi innså fort at en promovideo hadde gjort seg godt i denne sammenheng», forteller Veronica.
Heldigvis innehar WANG timevis av videomateriell fra tidligere som kunne brukes. Konsis trengte med andre ord bare å redigere, tilpasse musikken og voice over’en. På noen ekstra timer var også promofilmen på plass – alt i tråd med WANG sin visjon om hva denne podcasten skulle være.
I dag brukes både logo og lyd på alle episodene som produseres, og promovideoen har gått sin seiersgang i alle WANG sine kanaler med stort engasjement.
Ønsker du å lytte til podcasten? Du kan høre den alle steder du vanligvis hører podcast. Sjekk det ut!